Historien rör sig ständigt.
Den berättelse som jag försöker berätta
är vad jag sett, hört och delar av vad jag vet.
Jag är ingen bibellärare utan poet
och målare.
Kanske borde jag inte lägga mig i och peta
i en redan infekterad historia men
hur skall jag kunna låta bli.
Hur skall jag kunna förhålla mig neutral,
i en historia som handlar om ondskan,
om slakten av ett folk,
om förödande grymhet och lögner.
där regissören heter Satan.
Johannes är död
men hans röst ekar mellan våra väggar, lyssna!
Hör du något, lägg örat till ditt hjärta,
visst vibrerar det,
kanske är det vinden
och en ensam sorgsen stråke
eller är det bilden av de fladdrande ljusen
från gravar eller
från dessa som överlevde
och som vi lovade med orden "aldrig mera"
Johannes är död
och profeterna från det Gamla Förbundet
är döda, men Ordet och ropet rullar vidare
in i vår tid
för att studsa mot kalla klippor
och mot mitt och ditt ansikte
för att förvaras i en annan blick
tills tiden åter öppnar sig.
00000000000000000000000000
Det finns många som i dag talar
med stor vördnad
och kärlek om våra kyrkofäder
och många refererar ständigt i sina artiklar
om dessa heliga män som bar evangeliet
genom mörka tider
fram till oss.
Varför berättar man aldrig sanningen
om hur vi förlorade våra "bröder"
och om hur antisemitismen överfördes
till våra församlingar
Om man med kyrkofäder tror att det är dessa
som skänkt oss kunskapen om frälsningen
i Jesu Kristi namn
så är det inte säkert att det är sant.
Jag skall ge dig några av orden som gavs
från deras heliga munnar och hur man
skiftade arv
genom Djävulens advokat och
gjorde judarna arvlösa.
Inte bara judarna blev arvlösa utan också vi
som fick ett söndrat arv att fördela mellan oss.
Från Lars Enarson
"Församlingens avfall började mycket snabbt
efter det att de judiska apostlarna dött och
Jerusalem förstörts.
Genom hela Apostlagärningarna
var församlingen en rörelse inom judendomen
med centrum i Jerusalem.
Magnus Zetterholm, som är fil.dr. i
Nya Testamentets
exegetik och forskare vid Lunds universitet,
har speciellt forskat kring brytningen med
judendomen som gav upphov till den
kristna kyrkan".
Han kallar Apostlagärningarnas församling för
"Jesusrörelsen" och skriver i en nyutkommen bok:
"I början av 100-talet transformeras Jesusrörelsen,
och kristendomen som vi känner den i dag uppstår
som en icke-judisk religion, där judisk identitet är
oförenlig med att vara kristen. Inom denna
icke-judiska del av Jesusrörelsen,
som blir den kristna
kyrkan, passar en ensidig läsning av Paulus
som hand i handske. Här i kristendomens
skälvande ögonblick, skapas föreställningen
om hedningarnas apostel,
som tog avstånd från sin
ursprungliga religiösa identitet
för att bli den som
bringade Guds frälsning,
inte till det judiska folket, utan
till hedningarna, samtidigt som han förpassade
allt judiskt till religionernas avskrädeshög".
Det är viktigt att förstå att kyrkan, så som den
gestaltats under alla århundradena
sedan det andra århundradet, är ett utombibliskt
fenomen. Magnus Zetterholm förklarar:
"Redan i mitten av det andra århundradet har den
icke judiska delen av Jesusrörelsen framgångsrikt
etablerat idén om att kyrkan ersatt judarna som det
utvalda folket.
Det som började som judisk messiansk rörelse
har på relativt kort tid-under hundra år utveckats
till en religiös rörelse
som i allt väsentligt kontradikterar sitt ursprung"
De flesta kristna har inte förstått att det är skillnad
mellan det som kallas "klassisk kristendom"
och biblisk tro.
Den förra är en icke-judisk religion som grundades
av kyrkofäderna efter det första århundradet
genom en uppblandning av evangelium och hedendom.
Den senare grundades av apostlarna och profeterna,
vilka alla var praktiserande judar.
uppfostrade i lagen. Om vi vill undslippa
domen över skökan är det viktigt att förstå att
"klassisk kristendom"
och biblisk tro inte är detsamma".
I ändetiden då allt kommer att upprättas igen,
kommer skillnaden mellan de två vara avgörande.
De goda nyheterna som apostlarna predikade var
"att hedningarna i Kristus Jesus
och genom hans evangelium är våra
(det judiska folkets) medarvingar
och tillhör samma kropp som vi
och har del i samma löfte" Ef 3.6
De berättade för dessa hednatroende,
"alltså är vi inte längre gäster och främlingar
utan medborgare tillsammans med de heliga
och tillhör Guds familj. (Ef. 2:19)
Hedningarna blev, utan att tvingas till omskärelse
för att bli judar,
införlivade i Israel och i den judiska
trosgemenskapen.
Det viktiga var att de övergav allt som hade
med avgudadyrkan och hedendom att göra
för att lära känna Israels Gud.
Paulus varnade tydligt ledarna för församlingen
i Efesus:
"Jag vet att när jag har lämnat er,
skall rovlystna vargar komma in bland er,
och de skall inte skona hjorden,
ja ur er egen krets skall män träda fram
och förvränga sanningen för att dra lärjungarna
över på sin sida." (Apg 20:29-30)
"År 98 dog Simon den Rättrådige,
som varit ledaren för församlingen i Jerusalem
efter Jakob.
Johannes den siste av apostlarna, hade också just dött
och den första hednabiskopen
Ignatius, tillträdde samma år sitt ämbete
i församlingen i Antiokia.
Ignatius skrev flera brev till de omkringliggande
församlingarna,
där han kraftigt betonade två saker:
han angrep all undervisning i "Judisk lag"
och han förespråkade
total lydnad till vars och ens biskop (singularis)
Grekisk antisemitism började förvränga sanningen
och en kyrklig hierarki bildades efter mönstret
av det romerska statsskicket."
Så här långt Magnus Zetterholm.
Berättelsen är djupt skakande och frågan är,
vad gör vi av denna kunskap?
Ta del av denna intervju, mycket intressant hälsar kk
http://www.youtube.com/watch?v=yD3js4N07BA&feature=related
och glöm inte att besöka elvor och janne
http://www.elvorochjanne.se/profetiskt/nyheter/index.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar