Sidor

lördag 21 december 2019

Det här är berättelsen

   

Det här är berättelsen.  

Året är 1973  och jag har just lämnat Södersjukhuset där jag  tjänstgjort som sjuksköterska på hjärtklinikens avdelning 14. 

Jag hade förstått att uppbrottet måste ske, och längtade efter att med penslar och ryggsäck dra ner över Europa, MEN det blev Småland. 

Hults gamla Prästgård  med sin genuint gamla bebyggelse  skulle under en tid bli mitt hem och min ateljé.

Sida vid sida om prästgården låg resterna av en gammal begravningsplats, ett gömställe för historien.     

Kanske var det härifrån som Albert Engström fann alla sina historier eller  Einar Karlen, museichefen i Eksjö, hämtade sina berättelser.

Till denna sällsamma  bygd kom jag för att äntligen få börja  att utveckla ett arv som jag ännu inte kände.                             


   

 

Jag hade haft två utställningar i Stockholm  och  redan känt av atmosfären av "det fina folket" som gick på  vernissage, så när tanken på att öppna Prästgården för vårsalong 1973  dök upp    förstod jag inte, att "så gör man inte". 

Utställningar och vernissage kan inte hanteras av privatpersoner, så här "fick jag  på nosen" av  kulturens folk.

Men det blev massvandringar till Prästgården. Man måste se vad den där människan från Stockholm hade hittat på.        


Man bjöd t.o.m på vernissage -vin  som brukligt var i Stockholm       








Ett härligt gäng av vänner på balkongen i Hult



























































 Vid en av gravstenarna på den gamla kyrkogården sida vid sida om Prästgården




 Mitt lilla lamm













 Inte så enkelt


Vad hade jag gett mig in i, vart skulle detta leda mig, det visste jag inte.

Innan jag kan fortsätta min berättelse, måste jag återvända      till den släkt varifrån jag kommer för att kunna få grepp om mitt liv. 

Vi kommer ju alla från någonstans även om någonstans inte lägre är gripbart utan bara fragment av bilder, och dofter och av en historia som vi en tid har delat.  

Våra minnen lever ofta sin egen historia och skiljer sig från tid till tid, de  är våra opålitliga vänner, så det jag berättar har sina brister. 

 Men nu gäller det att plocka fram några bilder ur garderoben.            

















































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar