Sidor

lördag 22 oktober 2011

Som omväxling en dikt av Kid Kumlin



Kärleken trodde jag

Kärleken trodde jag alltid var något annat
än det jag hade mött- något större
därför stod jag ofta ensam på stranden
och såg ut över havet

Den stora vågen skulle komma
och i sin stormande famn, lyfta mig,
och spegla mitt ansikte i sitt

Jag väntade alltid på något mera, något större
ett sammanhang att leva
ett livsrum tänkte jag, när vi möttes

När Du kom vällde våg efter våg över stranden
och alla andra spår sköljdes bort
när havet bröt in

Och jag fick berätta för Dig om mitt liv
om alla dagar
och alla nätter

Alla cirklar fäste Du i band runt jorden
och som Du en gång hängde upp Orion
i sitt bälte
så fogade Du oss samman
som en mur

Det brusande havet ropar
och vågor slår in över strand

Kärleken tänkte jag, var något annat
än det jag hade mött, något större
när jag såg Dig visste jag att jag var hemma

Marken, stenarna, grinden ut mot hagen
märken ifrån förr
Kärleken tänkte jag

Kid Kumlin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar