Sidor

söndag 5 augusti 2012




 Flaggan, landet och folket
   















Tänk att än en gång få inta långfrukost
vid det runda bordet i köket.
Jag njuter aldrig så mycket som att under tystnad
få äta min frukost alldeles ensam.
Ensam är jag ju aldrig riktigt då frukosten
ofta delas med min papegoja, som inte ger sig
förrän han fått sin ”smörgås”.

För några dagar sedan ringde det på dörren
just i det kritiska ögonblicket,
då jag hällde upp kaffet,
en lång och skärande signal
Nej men, sa jag
och hälsade glatt på min vän Daniel
som såg lite luggsliten ut i dag.
Sådan såg han ofta ut
när han hade något viktigt att säga
och jag förstod
att min ensamma frukost hade brutits
av ännu en att dela den med.
Daniel är en av de få människor
som fått rätten att bryta min frukosttystnad,
och i dag gjorde han det igen.

Det blev tyst mellan oss, våra ögon möttes
och jag såg ”det svarta vattnet i hans blick”
och anade smärtan som på nytt sköljt över honom.

Har du sett kartan, frågade han plötsligt.
Vilken karta, tänkte jag, men sa ingenting.
"Hur kan man bara stjäla namnet
och ersätta det med ett annat", fortsatte han,
och jag förstod nu att han menade kartan över Israel.

Man kan göra precis vad som helst",
svarade jag, men landet finns och namnet finns
och han som alltid ljuger finns,
han som målar världen i blod
med sina lögner om Gud.  
Och han, satan, vet
att hela hans identitet vilar på lögn.

Hans enda möjlighet att överleva
är att förstöra landet och folket och namnet.

Då först kommer hans identitet
att öppet kunna identifieras
som den antikrist han alltid varit.
Det är därför som han har genmanipulerat
en hel värld att tro på honom.

 Under hela människans historia
har satan försökt att överta Guds plats.
Först försökte han det i himlen
och sedan han blev nedkastad till jorden
så är det här han opererar.
Han ljuger människan rakt i ansiktet,
fortsatte jag.

Så vad är då detta annat än
en genuin ersättningsteologi,
en lögn helt enkelt som vilar på satans ord
och inte på Guds ord.

När vi hade kommit så långt
och druckit ur vårt kaffe
hade Daniel återtagit något av sitt lugn.
Det var då
som jag såg parallellerna och utropade, nej, just det,
flaggan finns inte heller.

Nu förstår jag, flaggan som jag undrat över,
den som ständigt försvann från kyrksalen.
Oh, så fjuttigt, en kristen församling vägrade
att sätta fram en liten israelisk flagga.
Den hade ibland haft sin plats långt
bakom talarstolen.
Där stod den och lyste och berättade berättelsen
om Guds stora kärlek till sitt folk,
ett folk som skulle bli till världens välsignelse
och till hedningarnas frälsning.  

Men den fick naturligtvis inte finnas bland oss kristna
för nu var ju evangeliet om frälsning vår gåva,
judarna var inte längre det utvalda folket
till att bära Guds Frälsningsplan vidare eller…??    

Men Gud har inte ändrat sina löften till Israel
snarare intensifierat dem.

Vad var det som drev någon att vara så fjuttig.

Vi gick ut till muren på Kumlingården
och satte upp Svenska flaggan
och den Israeliska flaggan  

Ingen skulle få ta hoppet
om vår gemensamma framtid ifrån oss.
"Ditt folk är mitt folk.
Din Gud är min Gud, dit du går,
går också jag", tänkte jag, och kände mig åter glad.


 
















Jag satt länge kvar på muren den kvällen
och återvände full av tankar till mitt runda bord i köket.

Jag hade alldeles glömt att på det stora ”salsbordet”
i rummet låg mina nyinköpta frimärken
signerade Israel, och jag förstod plötsligt varför de låg där.

Under våren hade jag genom ett par judiska vänner
fått möjlighet att köpa en samling israeliska frimärken.

Och nu inbjuder jag dig till en annorlunda vernissage
i tidvattnet mellan ebb och flod,
mellan kärlek och hat
för att ta del av en helt annan historia.

----------------
I den Gudomliga strategi som vi ser i en spegel
av lidande, förföljelse och hat, förkastelse, förintelse
och hopp om ett eget land, kommer vi att se
hur Gud reser upp sitt folk till välsignelse
för hela världen och särskilt för oss hedningar.

Det av världen, dödsdömda landet och flaggan
låg på mitt bord översållat med frimärken.
Där fann jag profeterna Jeremia och Jesaja,
Davids psalmer, texter från Exodus
samt berättelser om Herrens högtider mm.mm.

Det var bara att ta upp några av bilderna för att se
hur Israels identitet är knuten till sin skapare.

Det finns inget annat land i världen
som på ett så speciellt sätt som Israel berättar
om Guds stora Frälsningsplan
och detta bl.a. genom sina underbara frimärken.

Jag är verkligen ledsen
att vi inte har något liknande i vårt land
och i Europa.
I stället är man beredd att än en gång utplåna det folk
som Herren vår Gud har placerat
klämd mellan sina fiender.

Kanske är det så som någon sagt
att I Auschwitz dog Europa.

Människans historia började i Mellanöstern
och kommer att avslutas där.
Judarna väntar på Messias och så gör också vi kristna

Världen har än en gång tappat bort sig i hat
och förintelseönskan
men saken är den att Herren vår Gud har själv
signerat sitt land och det lönar sig
knappast att förneka.

 
Många av oss har säkert sett Chagalls glasmålningar
av de tolv stammarna,
här nedan ser vi Levi och Judah stam.

















Här finner vi Israels kungar,  Saul, David och Salomo


       












Högtiderna Yom Kippur, Purim och Hanukka





           
























I en ravin med namnet ”Babi Yar” nära den ukrainska staden Kiev
hände dessa vedervärdiga mord.

Gå gärna in på bifogad länk






















Israels statsvapen, den sjuarmade ljusstaken

Den första församlingen bestod av
judar och kristna.   

”Andra kyrkofäder” beslutade
att göra en ände på det förhållandet
efter apostlarnas tid.
När denna onda sådd sattes i jorden föddes antisemitismen
med sitt förödande hat.    
Vårt ”judiskt/kristna” arv brann upp
medan det judiska folkets förintelse
tog sin verkliga början.

Varje nation kommer att dömas
för vad man gjort mot judarna.  
Djupast sett måste vi förundra oss
över hur detta kunde hända och vad värre är,
att det på nytt förblindar land efter land.

Det drar ihop sig,
vi måste snart återvända till vårt rotsystem,
och inse att det också tillhör oss,
så att full välsignelse kan strömma in
i våra församlingar.
Vi skulle kunna börja med
att söka rätt på den lilla judiska flaggan
som försvann från församlingssalen.


Gud håller på att välja ut ett folk,
ett heligt folk från alla nationer.   

I första ledet är jag säker på,
att det judiska folket står viftande
med sina flaggor för att möta Messias.

Från alla folk och stammar kommer vi,
inte bara från Levi och Judah
för att bl.a. fira Lövhyddohögtiden
i Jerusalem/kk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar